lauantai 20. heinäkuuta 2013

Pitäisikö alkaa noudattaa Raamatun määräyksiä?

Minä, Keskeneräinen, tunnustan täten, että en noudata elämässäni Raamatun määräyksiä. Enkä tunne ketään muutakaan, joka noudattaisi.

Jos sisäministeri Räsänen alkaisi vaatia Raamatun käskyjen tottelemista kaikilta osin eikä vain hänen sopiviksi katsomistaan kohdista, elämä voisi muuttua aika kummalliseksi.

Yksityiskohtaisia määräyksiä on ihan tuhottomasti. En edes yritä tässä luetella. Sitä paitsi ne koskevat suurelta osin lampaita, kameleita, telttoja, uhrilahjoja sekä naapurikansojen hävittämistä. Sote-uudistuksesta, kuntaliitoksista tai yhteisvaluutan pelastamisesta ei ole annettu ohjeita. Täytyy muistaa, että koko sen ajan, jolloin Raamatun eri kirjoituksia merkittiin muistiin, Jahve oli aika pienen paimentolaisheimon oma paikallisjumala lähi-idässä, ja harva kirjoittajistakaan arvasi, että hän joskus saisi määräysvaltaa muiden kansojen keskuudessa.

Kuvan on lisännyt Flickr-kuvapalveluun nimim. Waiting For The Word

Mutta tärkeimmät käskyt? Kaikki miehet ja poikalapset on ympärileikattava, myös kaikki orjat, niin talossa syntyneet kuin ostetut, maastakarkotuksen uhalla (1 Moos. 16:9-14). Ja sapatti on tietysti pyhitettävä. Se on otettu kymmeneen käskyyn ja mainitaan muuallakin monta kertaa.

Näin on Herra käskenyt teidän tehdä: Kuutena päivänä viikossa tehkää työtä, mutta seitsemäs päivä pitäkää pyhänä. Se on sapatti, Herran pyhä lepopäivä. Jokainen, joka sinä päivänä tekee työtä, surmattakoon. Älkää sytyttäkö sapatinpäivänä tulta, missä sitten asuttekin.    (2 Moos. 35:1-3)

En tunne ketään kristittyä, joka edes ehdottaisi Raamatun käskyjen noudattamista.

Kymmenen käskyä ovat Raamatussa eri tavalla kuin koulussa opetettiin. Omituista. Tuota patsaidentekokieltoa en muista ollenkaan, ja se on sentään toinen käsky. Meidän uskonnonkirjassa se oli jätetty pois ja sen sijaan jaettu viimeinen käsky kahtia, se, missä luetellaan niitä asioita, joita ei saa lähimmäiseltään himoita. Sillä tavalla oli saatu taas lukumääräksi kymmenen.

Muut käskyt näyttävät tutummilta. Sapatin pyhittämistä ja kuvientekokieltoa on näköjään pidetty todella tärkeinä, sillä niitä on avattu paljon laveammin kuin muita.

Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. (2 Moos. 20:10)

Aika lyhyesti on määritelty esimerkiksi tuo: Älä tapa (2 Moos. 20:13). Ehkä vähän liiankin lyhyesti. On jätetty tuleville sukupolville pohdittavaksi, koskeeko kielto vain omaa kansaa tai omia kavereita. Saako vihollisia tappaa? Entäs eri näköisiä? Koskeeko se vain eläviä? Eikö niitä, jotka ehkä voisivat jonain päivänä syntyä? Koskeeko se vain ihmisiä, eikö eläimiä? Kasveja? Ekosysteemejä? Mutta toisista Raamatun kohdista voidaan päätellä, ettei kielto ainakaan eläimiä koske. Vaatiihan Jumala alttarilla polttouhrattavaksi joka päivä aamuin illoin mm. vuoden vanhan urospuolisen karitsan, säännöllisesti sukupolvesta toiseen (2 Moos 29:38-42). Teurastamisesta annetaan enemmänkin ohjeita. Eläimiä siis ainakin saa tappaa. Muu jää auki. Edit: aijuu, toisheimoisia ja sääntöjen rikkojia pitää tappaa myös. Ei siis ihan ehdoton kielto.

Mutta auttavatko ne jokapäiväiset polttouhritkaan, jos ei noudata kaikkia pienempiä sääntöjä? Jos vahingossa syö sian lihaa? Tai jänistä tai vaikka rapuja? Nuo saastaisten eläinten ja iljetysten säännöt (3 Moos 11:1-47) ovat niin vaikeita.

Ovatko nämä säännöt siis voimassa esimerkiksi Suomen ev.lut. kansanlähetyksessä? Ja kun ilmiselvästikään eivät, mistä tietää, mitkä säännöt ovat? Vain Uusi Testamenttiko? Vai otetaanko kymmenen käskyä sentään mukaan vanhalta puolelta? Kuka on päättänyt, mitä Raamatun kohtia noudatetaan ja mitä ei?

Ja kuka voi vaatia toisia noudattamaan itse valikoimiaan otteita säännöistä?

Sillä yhdellä nasaretilaisella oli radikaaleja ajatuksia kaikista esittämistäni kohdista. Toisaalta hän itsekin luisti säännöistä ja lievensi: ei ihminen ole sapattia vaan sapatti ihmistä varten. Eikä ihmistä saastuta se, mikä menee suustä sisään. Toisaalta tiukensi, tuotakin tappamiskieltoa väänsi niin tiukalle, että jokainen joka edes sanoo toista hulluksi on ansainnut helvetin tulen (Matt 5:22).

Minulle ihan riittäisi uskonnolliseksi ohjeeksi tuo Matt 7:12: Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Sama ajatus on esitetty kaikissa suurimmissa uskonnoissa, mikä ei liene aivan sattumaa. Pätevä sääntö.

Ilmeisesti siinäkin voi silti olla tulkintavaikeuksia. Niistä on tänään postannut Saara Filosofian puutarhassa. Ehkä se selittää, miksi tuo ei sisäministeriltä onnistu.

17 kommenttia:

  1. Täällä päin on muunneltu tuota pyhäpäivän sääntöä seuraavasti: "pyhäpäivänä on sinun nurmikkosi leikkaaman ja halkosi sahaaman. Ja katsokin, että aloitat niin varhain, että lähitienoo saa ääniherätyksen, muuten palata helvetin tulessa".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että tuo on EU-direktiivi, koska se on voimassa täälläkin. Tosin ymmärrän, että kesämökkinaapurin on pakko ahertaa silloin kun tänne pääsee, eli viikonloppuisin. Ja toisessa naapurissa työkoneet pitää korjata silloin kun niitä tarvitaan, vaikka yöllä. Kuolemanrangaistushan tästä toki pitäisi tulla, jos Raamattua noudatettaisiin.

      Poista
  2. Paikallinen omekotiyhdistys suosittaa täällä, että kesäsunnuntaisin maltettaisiin pitää ne äänekkäimmät koneet sammuksissa, ja ottaen huomioon sen pärinän, paukkeen ja ujelluksen sinfonian mikä pientaloalueilla kesällä yleensä soi iltasella ja viikonloppuina, kannatan ajatusta. Sinänsä sama mikä päivä on kyseessä (VT:n sapattihan tarkoittaa lauantaita, koska juutalainen viikko alkaa sunnuntaista - en tiedä miksi tästäkin on pitänyt kehittää kaksi erilaista tulkintaa), pääasia että aina välillä voi istua pihalla ja kuunnella "hiljaisuutta", siis luontoa. Ei tarvinne sanoa, että suositus ei tavoita ehdotonta kannatusta, ja onhan se niin, että töissä käyvälle tuo aiheuttaa aikataulullisen haasteen.

    Räsäsen viidesläinen tulkinta Raamatusta ei suorastaan ihastuta ev.lut. kirkkoa, joka joutuu osakärsijäksi kun omituisen logiikan mukaan KD:n jäsenten lausumat jotenkin kertoisivat mikä on kirkon kanta. Politiikkaa ja uskontoa ei tosiaankaan pitäisi sekoittaa.

    Räsänenhän ei suinkaan jäänyt ainoaksi kansan johtajaksi joka on ilmaissut halunsa toimia lakia vastoin omantunnon niin sanoessa, ja vaikka kannatankin ajatusta, lainsäätäjien suusta kuultuna se kieltämättä kuulostaa vähän kornilta. Vaikka utopiaahan se on, että voisi olla yksiselitteinen laki joka ei koskaan ole kohtuuton kenenkään kannalta.

    Se nasaretilainenhan kuulema lausui myös, että hän ei tullut muutamaan yhtään kirjainta vanhasta laista, joka siis myös pitää kutinsa. Nähdäkseni "ongelma" tässä tulee siitä, että lakia ei pidä lukea silmillä, vaan sydämellä. Vaatii myös tervettä itsekunnioitusta ja -tuntoa kyetä löytämään kehoituksen "tee toiselle kuten itsellesi toivoisit tehtävän" ydin. Lain kirjaimen ja hengen tulkinnallisista erineväisyyksistä lienee peräisin myös kaikkien uskontojen näennäinen vaikutus saada ihmiset tappelemaan keskenään. Eräs taho onkin tämän kiteyttänyt tunnuslauseekseen: totuus on uskontoja korkeampi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, Esa! Asiaa!

      Eikös muslimien sapatti ole perjantaina, joten tulkintoja samasta säännöstä on ainakin kolme. Sinänsä hyvä laki, orjattarellekin työsuojelua, mutta kohtuus kaikessa!

      Sellaisten tahojen on helppo lausua, että totuus on uskontoja korkeampi, jotka itse omistavat salatun absoluuttisen totuuden ja ovat siten (muiden) uskontojen yläpuolella... Sitten enää vain tapellaan, kenellä on todellisempi totuus.

      Poista
    2. Totuus on vaikea käsite konkreettisella ja älyllisellä tasolla, mutta kun mennään "nextimmalle levelille" asia muuttuu...
      Telkkarin Sohvasurffaajat törmäs Turkissa Göremessä räätäliin, joka selitti omaa sydämen uskontoaan. Mie luulen, että sillä kaverilla ei ole ongelmaa totuuden määritelmän kanssa :) (jakso löytyy Yle Areenasta)

      Poista
  3. Kiitos inspiraatiosta, jonka innoittamana tutkin omassa blogissani, miten hyvin minulta sujuu edes kymmenen käskyn noudattaminen. Eihän se sujunut.

    Esan mainitsemassa vanhassa laissa on yhteensä 613 noudatettavaa sääntöä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie oon aina tulkinnut asian niin, että kun vuorisaarnan yhteydessä puhutaan vanhasta laista, se tarkoittaa kymmentä käskyä... Ehkä tää johtuu siitä, että en oikein ymmärrä rituaalien päälle, tai siis ymmärrän perusidean niiden takana (=henki), mutta en sitä mitä ne käytännössä aiheuttaa kun niitä aletaan noudattaa arjessa pilkulleen (=muoto).
      Mutta sikäli kun Mooseksen kirjoissa on jotain määräyksiä, niin varmaanhan nekin siihen "vanhaan lakiin" kuuluu, totta.

      Puhdas kristillinen elämä on rankkaa, mutta niin se on kaikkien suurten uskontojen kanssa, ja sepä se institutionalisoidun uskonnon olemassaolon henkikin taitaa olla, pitää uskovat kaidalla tiellä.

      Poista
    2. Olikin hauska postaus. Näiden sääntöjen kanssa on kyllä vähän hankalaa.

      Poista
  4. Pelkään kyllä, että siinä kohdassa Jeesus puhuu Toorasta, ja toivon kovasti ettei hän ajatellut halakhaa (joka sisältää em. 613 lain lisäksi talmudisen lain, rabbiinisen lain ja perinnäistavat).

    Periaatteessa ymmärrän rituaalien idean niin, että niiden tarkoituksena on löytää pyhyys arkisen maailman keskeltä. Olen siis vähän sitä mieltä, että ensin rituaalin idea täytyy ymmärtää, tai sen noudattamisesta ei ole muuta iloa kuin kulttuuristen tapojen noudattaminen.

    Omasta puolestani, taidan jatkossakin liputtaa sekulaarin hyve-etiikan puolesta...

    VastaaPoista
  5. Hyvä kirjoitus. Niin ihanteellista kuin se olisikin, että voisi ottaa valinnan omiin käsiinsä, milloin noudattaa lakia ja milloin ei, se ei valitettavasti sivistysyhteiskunnassa toimi tai muuten suistutaan anarkiaan. Näin ollen outoa puhetta ministeriltä. Niin ja miten se olikaan se Raamatun ohje, että 'nainen vaietkoon seurakunnassa'... onkohan Räsäsellä muistissa..?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ehkä just niitä vähemmän tärkeitä kohtia. Vaikka on uudelta puolelta. Vielä kun tietäisi, mistä ne tärkeät ja vähemmän tärkeät kohdat erottaa.

      Ja sitten vielä:
      "Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa." (Room. 13:1-2)

      Poista
  6. Kyllä mä yritin pitää kirosanaa sisälläni. En vaan kyenny sanomaan; voi harmi, kun löin kirveellä jalkani halki (vuonna 1988)Vaan siinä tuli litaniana kaikki osaamani. Nyt kun oon vanha, on kiroaminen jo jäämässä suurelta osin pois.

    Mulle piisaa ne 10 käskyy mitkä rippikoulus opin. En niitäkää pysty totteleen...aina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niissä on kyllä tottelemista niissäkin. Saara R testasi, heikoin tuloksin.
      http://filosofianpuutarha.blogspot.fi/2013/07/ristiinpostailua-eetikko-ja-kymmenen.html

      Poista
    2. Mähän kävin tuon jo eilen lukemassa. Mukavaa oli lukea. :)

      Poista
  7. Heippa ystävät ja kiitos teille hyvistä mietteistä ja itse olen uskova ja rakastan raamatun lukemaista ja sen tuoma rauha ja saada olla Jumalan yhteuydessä armo avulla ja huomata kuinka itse olen kesken eräinen vielä tänään ja kuinka saan rakentua armon avulla joka päivä tullen ehjemmäksi ja kiitollisemmaksi Herralle joka on mennyt myös minulle valmistamaan sijaa taivaassa ,,kiitos ja siunausta,keijo

    VastaaPoista

Kiva kun kommentoit!
Vinkki: kopioi tekstisi muistiin ennen kuin painat "julkaise"!
Blogger syö hyviä juttuja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...